zondag 24 november 2013

Kell's Kitchen test Original Spices by Jonnie Boer

Omdat ik laatst een hele dag bij Jonnie Boer op bezoek was, vond ik het wel zo aardig om hem ook eens bij mij thuis uit te nodigen. Tot mijn grote verbazing ging hij enthousiast in op mijn uitnodiging en zo gebeurde het dat ik Jonnie Boer een paar weken geleden gewoon in mijn eigen keuken ontving! Het was een geweldige ontmoeting en ik moet je zeggen: het smaakt naar meer (just don't tell Thérèse)! ;-)


Samen met Euroma creëerde Jonnie Boer een range van vijftien specerijenmelanges. De Original Spices zijn "puur, authentiek en afkomstig uit alle windstreken. Samengesteld om je de beste, oorspronkelijke smaken zelf te laten ervaren. Er gaat een wereld voor je open." Klinkt goed! Ook fijn is dat er vrijwel geen zout aan de spices is toegevoegd.

Ik kreeg speciaal van Jonnie drie specerijenmelanges die veel worden gebruikt in de Arabische keuken − al 'n tijdje mijn favoriete keuken (dat 'ie dat weet! ;-)). Ik ben echt 'n sucker voor leuke kruidenpotjes en deze kleurige blikjes fleuren mijn kruidenplankjes helemaal op. Ook de specerijenmixen zelf vallen enorm in de smaak!


Baharat is simpelweg het Arabische woord voor "specerijen". Het is een geurige mix van onder andere zwarte peper, kaneel, korianderzaad, kardemom, kruidnagel en nootmuskaat. Gebruik baharat voor het kruiden van kip, vlees zoals lam of in soepen en sauzen. Deze mix is ideaal voor de Ottolenghi-fans onder ons; in zijn recepten kom je het nog weleens tegen!

Za'atar is een groene kruidenmix die populair is in het Midden-Oosten. Za'atar is er in veel varianten, die van Jonnie Boer bevat sesamzaad, sumak, tijm, majoraan, oregano, basilicum en zout. Ik ben dol op za'atar en mix het graag met wat olijfolie; zo heb je een snelle, lekkere dip voor flatbread of smeer het mengsel over het flatbread en laat het brood even knapperig worden in de oven. Probeer de dip eens met deze homemade lavash crackers!

Ras el Hanout betekent letterlijk "het beste van de winkel" en is het bekendste specerijenmengsel van Marokko. Deze mix van Jonnie Boer is een ware geurexplosie met spices als komijnzaad, kaneel en − opvallend − hele korianderzaadjes. Ik gebruik het vaak in tajines, vlees- of kipgerechten en couscous.

Gespot at Librije's Winkel

Naast deze Arabische spices zijn er nog twaalf bijzondere mixen, zoals de peperige Japanse Shichimi Togarashi, de Thai Red Curry en de Caribbean Spice.

Haal ook een snufje driesterrenchef in huis! Euroma Original Spices zijn te koop bij Albert Heijn (jammer genoeg niet bij mijn Appie in de Leidse binnenstad), Jumbo, Vomar, Deen en Librije's Winkel.


Next up: een lekker receptje met de aromatische Ras el Hanout.

3 opmerkingen:

  1. Misschien moet ik hem ook maar eens uitnodigen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haai! Iemand in my Myspace-groep het hierdie webwerf met ons gedeel, so ek het dit ondersoek.
    Ek is beslis lief vir die inligting. Ek is boekmerk en sal dit ook wees
    twiet dit aan my volgelinge! Uitsonderlike blog en wonderlik
    styl en ontwerp.


    �� https://www.totosafeguide.com

    BeantwoordenVerwijderen