vrijdag 7 september 2012

Workshop brood bakken in de keuken van Levine

Voor mij geen brood meer met zachte korst, geen droge afbakbroodjes van 35 cent (?!) − verschrikkelijk, I know... NEE! Van nu af aan wil ik alleen nog maar zelfgebakken brood met knapperige korst en zachte, luchtige binnenkant. Ik ben 'bekeerd' en voorgoed 'verwend' en dat allemaal na 1 dagje in de keuken van Levine ;-)


Bread Baking Queen
Hoewel ik ontzettend veel lekkers bak en de oven hier zowat elke dag aan staat, ben ik op het gebied van brood bakken toch wel echt een newbie. Ik heb een zeer bescheiden aantal broden in mijn repertoire, zoals dit Irish soda bread, deze griesmeelbroodjes en dit flatbread. Hoog tijd dus voor 'n workshop bij Bread Baking Queen Levine!

Ware bakkers
Voorburg is praktisch om de hoek dus ik hoef, in tegenstelling tot mijn medebroodbaksters, gelukkig niet zo vroeg uit de veren. Hetty uit Ede en moeder Anneke & dochter Louise uit Veele (Groningen) zijn − zoals het ware bakkers betaamt − echter al 'in het holst van de nacht' opgestaan.
   Na een kopje koffie en heerlijk suikerbrood van Levine gaan we fris en fruitig aan de slag met onze broden. We maken heerlijk Frans landbrood met een voordeeg in de vorm van een boule en een batard. Zo'n voordeeg (een poolish in dit geval), dat Levine de avond van tevoren al heeft gemaakt, geeft meer smaak aan het brood en zorgt ervoor dat het langer vers blijft.
   Ook bakken we bruin brood met sesamzaadjes of zonnebloempitten dat gebakken wordt in een broodbakvorm (een zogenaamde broodbus, vandaar dat dit brood ook wel busbrood genoemd wordt).


Douchemuts
Tijdens het rijzen en bakken geeft Levine uitleg over de bakkersformule, hoe een perfect deeg moet zijn, wanneer je weet dat deeg goed gerezen is en wanneer je brood gaar is. Ook vertelt ze dat je het best broodbloem met een eiwitgehalte van zo'n 12% kunt gebruiken, dat gist een directe ontmoeting met zout niet overleeft (en je brood dus niet rijst) maar dat ze elkaar wel nodig hebben en waarom een douchemuts nu toch zo ontzettend handig is bij brood bakken. Ja, je leest het goed: een douchemuts (zie foto hieronder)?!
   Tussendoor krijgen we een heerlijke lunch met − hoe kan het ook anders − door Levine gebakken brood. Het 'toetje' van de lunch is dit belachelijk lekkere zuurdesembrood met rozijnen, pecannoten en koekkruiden. Van zo'n broodje met een lekkere laag roomboter erop word ik helemaal warm and fuzzy!

Het deeg laten we rijzen in een met zonnebloemolie ingevette kom
en dekken we af met een douchemuts (briljante tip!)

Bijna op
Inmiddels zijn mijn broden bijna op; binnenkort moet ik dus zelf aan de slag. Ik hoop maar dat ik in mijn oventje ook zulk lekker brood kan bakken. Mocht iemand toevallig nog een Rofco broodbakoven over hebben? ;-) Eerst maar eens op zoek naar een goede pizzasteen (tips zijn welkom!) en natuurlijk 'n douchemuts!



Wil je zelf nu ook van alles leren over brood bakken? Kijk dan even bij de workshops van Levine. Maar pas op, als je bij Levine bent geweest wil je nooit meer 'gewoon' brood van de supermarkt!

Geniet van je weekend!

10 opmerkingen:

  1. Oooh, wat ziet dit er heerlijk en leerzaam uit! Er gaat toch echt niks boven de geur en smaak van versgebakken brood, mmm...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een aanstekelijk stukje, zou ook graag naar zo'n workshop toe gaan! Ik (en Levine ook volgens mij) heb m'n pizzasteen / broodbaksteen gekocht bij: http://www.3-2-1-pizza.nl/contents/nl/front.html Ik was eerst wat huiverig vanwege het uiterlijk van de site, maar ik ben volledig tevreden. Succes en vooral veel plezier met zelf brood bakken! gr. Mannin

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat je zo enthousiast bent. Ik ga in oktober, ik kan niet wachten! Mooie foto's ook weer. Ik heb al een paar keer krentenbollen gebakken en hoef ze ook nooit meer uit de winkel!
    groetjes, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk verhaal! :)
    Je hebt je enthousiasme in ieder geval over gebracht! :) Ik ben erg benieuwd naar alle broden die nu op je site komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo lekker, homemade bread. Gelukkig heb ik een thuisbakker. Ik heb zelf het gevoel dat hij van Levine nog veel kan leren, maar hij is daarvoor helaas niet in de gelegenheid. Ik ben erg benieuwd naar jouw nieuwste baksels!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel benieuwd naar je "eigen" toekomstige broden! Ik heb bij een keukenzaak een stuk graniet exact op maat laten zagen als ovensteen. Ideaal, Ik kan er twee broden tegelijk op bakken en er is nog genoeg ruimte rondom om stoom langs te laten gaan. Met rooster en al gaat ie makkelijk in en uit de oven. Een aanrader! Veel succes en plezier met bakken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk artikel en heerlijke broden zeg! Ik heb gewoon een pizzasteen van de Intratuin, is dus geen officiële pizzasteen maar een tegel van blauw hardsteen, was maar 11 euro. Hij is toevallig ook rond en precies de goede maat voor pizza. Ik kan echt niet meer zonder, mijn pizza's zijn 100 x lekkerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Eeen paar maanden geleden ben ik ook bij Levine geweest, zo leuk en leerzaam. Door allerlei oorzaken nog niets uitgeprobeerd maar ik heb nu een deegkneedmachine gekocht en ik ga als eerste krentenbolletjes maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja leuk hè die workshop bij Levine! Wat me eraan doet herinneren dat ik nog wel eentje wil volgen...;) overigens is een pizzasteen van Jamie wel een goede... Is geloof ik twee tientjes en niet te zwaar.

    BeantwoordenVerwijderen