zaterdag 18 augustus 2012

Marokkaanse koekjes: Meloeza


Dit weekend eindigt de Ramadan, dus dat betekent dat het Suikerfeest wordt gevierd. Het is het feest van samen eten en samenzijn. Lekkere zoetigheden mogen op het Suikerfeest natuurlijk niet ontbreken! Ik ben gek op Marokkaanse ghoriba (koekjes), vooral op deze Meloeza (M'louza). De koekjes zijn zacht en chewy tegelijk met een heerlijk frisse hint van citroen!

Wat heb je nodig voor de Meloeza:
ca. 40*

500 gram gepelde amandelen
250 gram poedersuiker, plus extra om het deeg door te wentelen
rasp van 2 biologische citroenen
2 (L) eieren

Zo maak je de koekjes:

1. Verwarm de oven voor op 150 °C en bekleed een bakplaat met bakpapier.
2. Maal de gepelde amandelen fijn in een keukenmachine. Zeef de poedersuiker, voeg deze toe aan de amandelen en maal nog eens fijn.
3. Roer de citroenrasp door het amandelmengsel en kneed vervolgens met je hand één voor één de eieren erdoor zodat je een smeuïg deegje krijgt.
4. Vorm met je handen ronde balletjes van het deeg en wentel ze door een beetje poedersuiker. Druk de koekjes in het midden iets plat met je duim voor een traditionele Marokkaanse vorm of druk ze iets plat met de palm van je hand voor een boller koekje.
5. Bak de koekjes ca. 20 minuten op de met bakpapier beklede bakplaat in de voorverwarmde oven. De koekjes zijn goed als ze stevig zijn maar nog wel bleek (ze horen niet bruin te worden!). De koekjes zullen barsten, maar dat hoort.
6. Haal de koekjes voorzichtig (met een kaasschaaf) van de bakplaat en laat ze afkoelen op een rooster.

Marokkaanse muntthee erbij en lekker genieten!

Bron: Merijn Tol & Nadia Zerouali, Arabia. Dit is een recept van Nadia's moeder Fadila die volgens Nadia de lekkerste koekjes bakt!

Tips & tricks:

* Ik maakte deegballetjes van zo'n 20 gram.
• Ongepelde amandelen zijn een stuk voordeliger dan gepelde amandelen. Zelf pellen is eigenlijk heel makkelijk: giet kokend water over de amandelen en laat 1-2 minuten staan. Giet ze af, laat ze schrikken onder de koude kraan en dep ze een beetje droog. Als het goed is, kun je de vliesjes er nu zo afpellen − leuke bezigheidstherapie ;-) Spreid de gepelde amandelen uit over een schone, droge theedoek en laat ze goed drogen (ik heb dit de avond van tevoren gedaan).
• Je kunt de koekjes prima invriezen.

Geniet van het mooie weer!

5 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige foto! Deze koekjes wil ik ook wel eens proberen, lijkt me heerlijk met die citroenrasp erbij!
    En lijkt me ook leuk om met mijn kinderen te maken, hoewel de koekjes dan wel niet allemaal dezelfde vorm zullen hebben natuurlijk :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal met Marian eens, mooie sfeer foto en je koekjes zien er ook zo mooi uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een lekker recept! Heb nog een pak amandelmeel staan, dus ik ga dit zeker eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze koekjes gisteren gemaakt. En heel erg van genoten. Ik heb ze gemaakt met vanilleboon en rozemarijn, wat ook een aanrader is. Next time, en die gaat er zeker komen, met citroen, zoals in jouw recept. Zie ook mijn blog: http://lepeltjeliefde.blogspot.nl/2013/03/amandelkoekjes-met-vanilleboon-en.html

    BeantwoordenVerwijderen