woensdag 11 juli 2012

Madeleines met lavendel


Laatst maakte ik deze verleidelijk lekkere Financiers, nu is het tijd voor het bekendere 'zusje': de Madeleine. Je weet wel, het Fransje cakeje met de karakteristieke schelpvorm en het 'bolle buikje'.
   Het beslag voor de madeleines draai je zo in elkaar en kun je tot 2 dagen voor het bakken al maken: handig!

Deze madeleines met lavendel geparfumeerde boter zijn ideaal voor bij de thee, dus deze gaan ook op de High Tea tafel bij Pauline voor het Foodblogevent van juli!

Wat heb je nodig voor de Madeleines:
12 stuks

75 gram ongezouten roomboter
1 eetlepel gedroogde lavendel
95 gram bloem
½ theelepel bakpoeder
snufje zout
rasp van ½ citroen (of ietsje meer)
70 gram fijne kristalsuiker
2 (L) eieren, op kamertemperatuur
2 eetlepels honing
2 theelepels vanille-extract
poedersuiker om te bestuiven (eventueel)

madeleinevorm

Zo maak je ze:

1. Smelt de roomboter in een pan op laag vuur. Haal de boter van het vuur en roer de lavendel erdoor. Laat dit 15 minuten trekken. Giet de boter dan door een fijne zeef of kaasdoek om de lavendel te verwijderen.
2. Zeef ondertussen de bloem en het bakpoeder boven een kom. Voeg het zout toe en meng goed door elkaar.
3. Wrijf, in een andere kom, de citroenrasp met je vingertoppen door de suiker tot het naar citroen geurt − wat ruikt dat toch lekker!
4. Voeg de eieren toe aan de citroensuiker en klop het met een mixer in 2-3 minuten tot een bleek en dik mengsel. Doe de honing en het vanille-extract erbij en klop nog een minuutje.
5. Neem nu een spatel en schep de droge ingrediënten luchtig door het eimengsel. Als dit goed gemengd is, spatel je luchtig de afgekoelde boter erdoor.
6. Leg een stuk plastic folie direct op het oppervlak van het beslag en zet, minstens 3 uur tot 2 dagen, weg in de koelkast (door het koelen ontstaat het 'bolle buikje').
7. Verwarm de oven voor op 200 °C. Vet de madeleinevorm goed in met boter. Bestuif de vorm met bloem en klop het teveel aan bloem eruit.
8. Verdeel het beslag met een lepel over de 12 vormpjes zodat ze tot net iets onder het randje zijn gevuld (je hoeft het beslag niet glad te strijken, dat komt in de oven helemaal goed).
9. Bak de madeleines in het midden van de voorverwarmde oven in 12-14 minuten gaar. De cakejes zijn goed als ze goudbruin zijn en terugveren als je er lichtjes op drukt. Haal ze direct uit de vorm en laat ze afkoelen op een rooster.

Eet de madeleines nog ietsje warm of op kamertemperatuur. Als je wilt, kun je ze met een beetje poedersuiker bestuiven.
   Je kunt de madeleines het best op de dag dat je ze hebt gebakken opeten; dan zijn ze het allerlekkerst!

Bron: Dorie Greenspan, Baking: From My Home to Yours

Tips & tricks:

• Gedroogde lavendel geschikt voor in de keuken vind je bij Dille & Kamille.
• Een speciale madeleinevorm is ook bij Dille & Kamille te krijgen of bij de betere kookwinkel.
• Ben je niet zo'n fan van lavendel? Breng je madeleines dan op dezelfde manier op smaak met 2 eetlepels Earl Grey thee.

11 opmerkingen:

  1. Fijn dat je de herkomst van de lavendel erbij zet. Ik zat al te denken waar ik lavendel vandaan moest halen die "gegarandeerd onbesproeid" is!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh maar ik ben fan. In Belgie is de lavendel ook bij makro te koop. En een madeleintje bij de thee mmm.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Grappig, ik heb net lavendel bij de online shop van Dille & Kamille besteld. Je recept ziet er geweldig uit. Het lijkt me heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mmm, lijkt me superlekker!
    Perfect voor Pauline's high tea!

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O dt ziet er weer prachtig uit Kelly. De eerste keer moet ik wel erg wennen aan de lavendel smaak maar vind het zeker wel wat hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Daar gaat mijn idee! Niet de madeleines, maar de lavendel. Ik wilde honing-lavendelkoekjes bakken of Earl grey-koekjes. 2 zielen, 1 gedachte. Nu moet ik even wat dieper graven, genoeg mogelijkheden! Zie mijn verjaardags High Tea: http://gewoonlekkergewoon.blogspot.nl/2012/05/uitbuiken-na-de-high-teaparty.html Gr, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig Kelly!
    Een subtiele lavendelsmaak vind ik misschien wel lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een goed idee met lavendel!Lijkt me heel smaakvol. Ga ik zeker een keer proberen.
    Leuke blog heb je!

    Mireille
    www.aboutfoodandfasion.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb altijd al eens madeleines willen maken en deze met lavendel zijn te mooi! Dit gaat 'em dus worden, heb er nu al zin in =)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Daniëlle,

      Bedankt voor je enthousiaste reactie :-) Heb je ze al geprobeerd? Ben benieuwd wat je ervan vindt!

      Groetjes, Kelly

      Verwijderen