vrijdag 13 januari 2012

Empanadas

Afgelopen zondag zag ik in 3 Op Reis Chris Zegers in Buenos Aires. Ik had instant heimwee naar mi Buenos Aires querido (mijn geliefde Buenos Aires, waar ik een tijdje heb gewoond voor m'n studie), de mensen, het eten... Helemaal toen 'ie ook nog eens naar mijn favoriete steakrestaurant, La Cabrera, ging voor 'n lekker stuk Argentijns vlees (in deze blogpost schreef ik er al eens over)! Nu heb ik geen enorme steak gebakken, maar iets wat ik na vlees en dulce de leche het meest heb gegeten in Argentinië: empanadas!

Empanadas zijn heerlijke deeghapjes die je kunt vullen met bijvoorbeeld rundergehakt, kip, ham & kaas, spinazie, etc. Elke regio in Argentinië heeft zo haar eigen variant. Vooral de empanadas uit de provincie Salta, in het Noordwesten van Argentinië, zijn erg geliefd. Mijn vriend en ik hebben superlekkere empanadas gegeten in Salta (de hoofdstad van de gelijknamige provincie), dus deze heb ik van de week gemaakt om weer even Argentinië te proeven!


Wat heb je nodig voor de Empanadas salteñas:

Voor het deeg:
500 gram tarwebloem + 'n beetje extra
1 theelepel zout
100 gram margarine, in blokjes (op kamertemperatuur)
ca. 170 ml water
25 gram margarine, gesmolten en afgekoeld
1 ei, losgeklopt

Voor de vulling:
150 gram aardappels, geschild en in kleine dobbelsteentjes gesneden
2 eetlepels olijfolie
2 uien, gesnipperd
1-2 teentjes knoflook, fijngesneden
500 gram rundergehakt
1 theelepel gemalen komijn
1 theelepel gedroogde chiliflakes
'n handje rozijnen
50 gram zwarte olijven, in plakjes gesneden
zout
peper
2 hardgekookte eieren, in stukjes gesneden

Zo maak je de Empanadas:

Deeg:
1. Zeef de bloem en meng er 1 theelepel zout door.
2. Voeg de blokjes margarine toe en kneed het met de hand door elkaar.
3. Giet beetje bij beetje het water toe en kneed het geheel tot een soepel deeg (het kan zijn dat je minder water óf juist wat meer nodig hebt).
4. Maak een bal van het deeg en leg deze in een kom die je afdekt met een vochtige theedoek. Laat dit 30-60 minuten op kamertemperatuur staan.

Vulling:
5. Kook ondertussen de aardappelblokjes in water met zout gaar (ze moeten straks ook nog de oven in, dus kook ze niet te gaar).
6. Fruit op een laag vuur de gesnipperde uien glazig in de olijfolie.
7. Voeg, afhankelijk van je smaak, 1 of 2 teentjes knoflook toe. Doe ook het rundergehakt in de pan en rul het gehakt.
8. Wanneer het gehakt bruin is, kun je de gemalen komijn, chiliflakes, rozijnen, olijven en aardappelblokjes toevoegen. Breng het geheel op smaak met zout en peper en laat de vulling afkoelen.
9. Meng de stukjes ei door de vulling als deze is afgekoeld.

10. Bestuif je werkvlak met wat bloem en rol het deeg uit tot een dikte van ca. 2 mm. Bestrijk het deeg met wat margarine, strooi er wat bloem over en vouw het deeg dubbel. Herhaal het proces van uitrollen, bestrijken, bestrooien en dubbelvouwen nog 3 keer.
11. Rol het deeg nu uit tot een dikte van 3-4 mm en steek er rondjes van 12-14 Ø cm uit (gebruik hiervoor een schoteltje of kommetje).
12. Leg op elk deegrondje 1 1/2 eetlepel van de vulling.
13. Dip je vingertoppen in 'n een kom met water en maak de helft van de rand van het deeg een beetje vochtig, zodat het goed dicht blijft plakken, en vouw het deegrondje dubbel tot een halve maan. Druk de randen goed dicht tussen je duim en wijsvinger en daarna met een vork.
14. Maak alle empanadas op deze manier en leg ze op een bakplaat met bakpapier. Bestrijk ze met het losgeklopte ei.
15. Bak de empanadas in een voorverwarmde oven op 190°C in ca. 25 minuten goudbruin.

Bron: Carola Verschoor de Berkhout, Argentinísima: Een culinaire reis door Argentinië. Ik heb het recept hier en daar wat aangepast; zo heb ik bijvoorbeeld knoflook, gemalen komijn en stukjes hardgekookte eieren toegevoegd.
   Argentinísima is een prachtig kookboek met heerlijke recepten uit de Argentijnse keuken. Carola is een Argentijnse die getrouwd is met een Nederlander en nu zo'n 10 jaar in Nederland woont. Zij begon met het schrijven van Argentinísima toen zij heimwee kreeg naar haar geboorteland.


Tips & tricks:

• Met dit recept maak je 18 tot 24 empanadas.
• De empanadas zijn heerlijk als hapje of als hoofdgerecht met bijvoorbeeld een salade en aardappeltjes uit de oven erbij.
• In plaats van rundergehakt kun je ook reepjes kipfilet of rundvleesreepjes voor deze empanadas gebruiken.
• De rozijnen maken de vulling extra lekker! 'n Handje rozijnen kwam bij mij uit op 27 gram, maar er had wat mij betreft nog wel wat meer in gemogen.
• Je kunt in plaats van zwarte olijven ook groene gebruiken; dat is mooier qua kleur.
• Aan de manier waarop een empanada is dichtgevouwen, kun je heel handig zien welke vulling erin zit. Ik wilde echte authentieke Argentijnse empanadas maken, dus heb ik de meest traditionele repulgue gebruikt. Althans geprobeerd; 't vergt nogal wat oefening ;-) Op YouTube vind je handige filmpjes voor het maken van de repulgue, zoals hier en hier.


Eat to the Beat:

Voor het ultieme Argentijnse sfeertje heb ik ook nog wat muziektips! Leuk voor bij het maken van de empanadas of tijdens het eten ;-)

Libertango van Astor Piazzolla (niet het origineel, maar wel heel mooi!).
Adiós Nonino van Astor Piazzolla, gespeeld door Carel Kraayenhof − deze kennen we allemaal wel ;-)
Mi Buenos Aires Querido van Carlos Gardel (de geluidskwaliteit is niet al te best maar dit nummer van de beroemde tangozanger Gardel waarin hij zingt over zijn geliefde Buenos Aires, moest ik wel noemen!).
La Viguela van Gotan Project
El Sonido de la Milonga van Bajofondo Tango Club


Heb je ook nog trek in een toetje met 'n Argentijns tintje, maak dan deze Dulce de leche Brownies!

7 opmerkingen:

  1. Heerlijk empanada, die heb ik daar natuurlijk ook gegeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Buenos dias Kelly :)

    I remember the empanadas my mother used to make. They are also a very popular treat in Colombia. Yum- I could do with one now! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Caroline: dat dacht ik al ;-) Lekker zijn ze, hè?!!

    ¡Buenas Paola!
    How did your mother use to make them? How about a pizza-empanada swap? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hmmm so delicious, I love Mexican food - I must give these a try :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Gem: these are Argentinian actually ;-) They're great!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Kelly, I have no idea! I just know they we GOOD! :) I would kill for one, so a swap would be great! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Paola: ah, what a shame... I'm in the mood for pizza, so it's a deal! ;-D

    BeantwoordenVerwijderen