dinsdag 27 december 2011

Zelf kaas maken!


Zelf kaas maken? Ja, dat kan!
   Je hebt er helemaal niet veel voor nodig en 't is ontzettend leuk om te doen. En, het resultaat is verrassend lekker! Mijn vriend en ik hebben heerlijk zitten genieten van mijn zelfgemaakte kaasplankje en waren verbaasd hoezeer de kaasjes echt de structuur hadden van kaas en smaakten naar echte kaas!


Wat heb je nodig voor je zelfgemaakte kaas:

1 liter volle melk
1 liter karnemelk
'n paar druppels van een citroen
1 theelepel zout (naar smaak)

1 blikje (400 gram) met een witte binnenkant
1 ander vol blikje dat er net in past (dient als gewichtje)
kaasdoek
'n lang stuk elastiek
'n bordje

Zo maak je je eigen kaas:

1. Maak het grote blikje zowel aan de boven- als onderkant (bewaar het dekseltje voor later) open met een blikopener en maak het goed schoon.
2. Verwarm de melk en karnemelk in een grote pan. Voeg 'n paar druppels van een citroen toe.
3. Als de melk tegen de kook aan komt, zul je zien dat de eiwitten in de melk samenklonteren (wrongel). Roer dit 1 minuut door.
4. Giet het mengsel door een zeef. Roer de wrongel goed door om alle vloeistof (wei) eruit te krijgen.
5. Voeg 1 theelepel zout toe aan de wrongel en meng het goed door elkaar.
6. Zet het lege blikje op 'n bordje. Leg vervolgens de kaasdoek in en over het blikje en schep de wrongel erin.
7. Trek het doek omhoog zodat het kaasje goed kan inzakken.
8. Knip, als het nodig is, de kaasdoek op maat en leg het dekseltje van het blikje erop.
9. Zet het andere blikje of 'n gewichtje bovenop het dekseltje. Span het elastiek er strak omheen (later kun je het elastiek nog wat extra aanspannen). Zet 12 uur in de koelkast.

Dit is het basisrecept voor het maken van je eigen kaas. Je kunt bij Stap 5 zelf nog allerlei smaakjes aan de wrongel toevoegen:

• Door het kaasje vooraan heb ik (in een vijzel gecrushte) zwarte peperkorrels en mosterdzaadjes geroerd. Het is lekker om de mosterdzaadjes van tevoren even te roosteren in een droge koekenpan, zo krijgen ze 'n nootachtige smaak.
• Het kaasje rechts is 'n geitenkaasje met korianderzaad. Hiervoor heb ik de volle melk vervangen door volle geitenmelk. Het kaasje was heerlijk mild van smaak.
• Het grotere kaasje met de rozemarijn heeft, nadat het 12 uur in de koelkast heeft gestaan, 1,5 dag in 'n pekelbadje gelegen. Neem hiervoor een afsluitbaar bakje en vul het met water en zout (per 1/2 liter water gebruik je 1 theelepel zout). Leg het kaasje erin (zorg ervoor dat het helemaal onderstaat), sluit af en zet in de koelkast. Laat het kaasje maximaal 3 dagen lang in het pekelbadje liggen. Door het pekelen krijgt het kaasje meer smaak en een andere structuur; 'n beetje mozzarella-achtig.

Bron: Yvette van Boven, Home Made


• Het lege blikje met een inhoud van 400 gram moet aan de binnenkant wit gelakt zijn (dat is tegen roest). Veel groenteblikjes hebben een witte binnenkant (ik heb blikjes van Bonduelle gebruikt).
• Kaasdoek (of neteldoek) kun je kopen op de markt, bij sommige kookwinkels of bij Dille & Kamille.
• Voordat je kaasdoek voor het eerst gebruikt, kun je de kaasdoek het best even met de hand wassen in water met zout en daarna goed uitspoelen, dan blijft het lekker soepel.
• Als het goed is, zou de wrongel zo'n 250 gram moeten wegen. Bij mijn 1e kaasje woog de wrongel 230 gram, maar de andere 2 kaasjes kwamen niet eens in de buurt en dat terwijl ik al de 3 keren hetzelfde heb gedaan. Wel had ik voor het 1e kaasje 'n ander merk melk gebruikt. Misschien dat dat het verschil maakte... of zou het gewoon beginners luck zijn? Het is in ieder geval verstandig je wrongel te wegen en de hoeveelheid zout die je bij Stap 5 toevoegt daar op af te stemmen.
• Wanneer je specerijen als peper en korianderzaad door de wrongel mengt, voeg dan niet te veel toe. Deze smaken kunnen snel overheersen.


In m'n volgende blogpost vertel ik je hoe je het lekkere griesmeelbrood voor het 100% Homemade kaasplankje kunt maken!

12 opmerkingen:

  1. bedankt, hier was ik al een poosje naar opzoek.
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit lijkt me heel leuk om eens te proberen! Bedankt!

    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Tineke: graag gedaan. Het is echt leuk en lekker ;-) om te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk idee! Ik zal het, als ik eens beter in mijn tijd zit, ook eens proberen. Bedankt voor het delen, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super leuk! Dit ga ik ook zéker een keertje proberen! XGaby

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Caroline: thanks! Het maken van de kaasjes duurde niet eens zo gek lang. Je moet alleen 'n beetje geduld hebben, zeker als je ze ook gaat pekelen.
    @Gaby: gracias chica :-D Ben benieuwd wat je ervan vindt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. We hebben het geprobeerd hoor: helemaal super! Van het weekend gaan we in de herhaling, maar dan met een andere variatie!

    Heb op m'n blog er een berichtje over gepost met link naar jouw blog, dan hoefde ik het hele verhaal niet zo uitgebreid te schrijven :-)

    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Tineke: wat ontzettend leuk dat je het hebt geprobeerd; goed om te lezen dat jullie het gepekelde kaasje lekker vonden en vaker kaas gaan maken! Thanks voor de link :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Kelly Hoi Kelly, ik heb dit kaasje gisteravond ook gemaakt en gekruid met Mosterdzaad. Nu staat de kaas in de pekel. Wat ik me afvraag wanneer de kaas eetbaar is? bedankt voor dit recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo,

    Hoe lang kan ik deze kaasjes bewaren?

    BeantwoordenVerwijderen