vrijdag 23 september 2011

Cake and the City:
De Patissier van Oegstgeest

Als ik in 'n andere stad ben, om te shoppen bijvoorbeeld, dan wil (lees: moet haha) ik altijd ergens lekker taart of iets anders zoets eten. In Cake and the City neem ik je mee naar leuke hotspots met de lekkerste taarten, cupcakes, macarons...!


Vorige week las ik in dit bericht op Culy.nl over de grootste macarontaart van Nederland. Ik was blij verrast toen ik zag dat deze geweldige taart bij mij om de hoek, in Oegstgeest, te bewonderen was. Dus, sprong ik zondagmiddag op mijn fiets en ging ik samen met mijn vriend richting De Kempenaerstraat − de gezelligste straat van Oegstgeest − waar dit weekend De Patissier van Oegstgeest feestelijk werd geopend.

De gigantische macarontaart!

Sweet Sunday
Als we aankomen in De Kempenaerstraat, kunnen we de macarontaart al vanaf de straat zien. De Patissier van Oegstgeest heeft 'n luxe uitstraling en een open en licht interieur. De inrichting zorgt ervoor dat de aandacht gelijk naar de producten uitgaat; de mooie taartjes, kleurrijke macarons en bonbons in de grote strakke vitrines springen er echt uit. Op deze Sweet Sunday kon je genieten van een afternoon tea of lunch met een lekker glas Prosecco. Ook kon je diverse lekkernijen proeven van zelfgemaakte verse fruitsapjes tot kleine dessertjes.

Heerlijke hapjes en sapjes

PAtiSSerIE
We raken aan de praat met Theo Derix en Marco Kruit. Zij zijn sinds 2002 eigenaar van Crème de la Crème, een atelier dat luxe patisserie produceert voor de horeca. Met de opening van De Patissier van Oegstgeest maken de heren het nu ook mogelijk thuis te genieten van heerlijke ambachtelijke patisserie.
   De heren van De Patissier van Oegstgeest vertellen vol passie over patisserie. "Patisserie is een luxeproduct", zo vertelt Derix, "mensen kiezen ervoor om patisserie te eten − niet omdat ze honger hebben, maar omdat ze er zin in hebben. Patisserie is puur genieten en moet daarom echt lekker zijn" (niets vervelender dan 'n caloriebom eten en er achteraf spijt van hebben, omdat 'ie niet lekker was, toch?). De lounge pastries bij De Patissier van Oegstgeest zijn van hoge kwaliteit en dat proef je!

Prachtige patisserie

Uiteraard hebben we 'n aantal taartjes geproefd! Mijn vriend koos een Xocoline, 'n uniek chocoladetaartje dat suiker- en glutenvrij is, en ik ging als echte citroenliefhebber voor 'n Tartelette au citron. De Xocoline is minder zoet dan een "normaal" chocoladetaartje, maar zeker niet minder lekker. De mousse in het taartje is luchtig en niet overpowering zoals je dat vaak hebt met chocoladedesserts. De Tartelette au citron is absoluut het lekkerste citroentaartje dat ik ooit heb geproefd; lekker zanddeeg met amandelspijs, 'n romige lemon curd die 'n extra kick krijgt doordat er geen citroen-, maar juist limoenrasp aan is toegevoegd en dan de meringue, die is heerlijk fluffy en heeft 'n lekker rokerig smaakje (yummy)!

Xocoline en Tartelette au citron

Mmmacarons
De patisserie creaties zien er geweldig uit, zo ook de macarons en dan die macarontaart: wow! Het pronkstuk tijdens de opening is wel 2,20 meter hoog en 1,65 meter breed en bestaat uit 6000 gevulde macarons. Marco Kruit, naast eigenaar ook patissier, vertelt dat er maar liefst 200 à 300 uur gewerkt is aan deze geweldige taart. Het zal je dan ook niet verbazen dat macarons de specialiteit van het huis zijn! En, dat de macarons van De Patissier van Oegstgeest lekker zijn, is ook Herman den Blijker niet ontgaan; in zijn restaurant Las Palmas in Rotterdam krijg je deze heerlijke macarons namelijk bij de koffie!
   Ik heb ze natuurlijk ook geproefd. De kleurrijke macarons zijn er in 9 verschillende smaken: roos-framboos, chocolade, earl grey, vanille, limoen, sinaasappel, cassis, passievrucht en koffie. De krokante buitenlaag vormt een mooi contrast met de zachte binnenkant en de macarons smelten op de tong. Mijn favoriete macarons zijn: roos-framboos (met rozenlikeur, fris en romantisch), earl grey (ruikt en smaakt echt zoals de thee, de earl grey smaakt heerlijk in combinatie met de ganache) en limoen (superfris, perfecte balans tussen zoet en zuur).   
   Kruit vertelt enthousiast dat hij al bezig is met ideeën over bijzondere macarons speciaal voor de feestdagen (deze macarons in parelmoer en goud zie je ook terug onderin de macarontaart). Wat dacht je van 'n macaron met een witte ganache en zwarte truffel of 'n gouden macaron met foie gras?

Kleurrijke macarons

Nog veel meer lekkers!
Ben je niet zo'n zoetekauw − of kun je net als ik niet kiezen tussen 'n heerlijk dessert of 'n kaasplankje en wil je gewoon allebei! − no worries. De Patissier van Oegstgeest verkoopt namelijk ook lekkere kazen. We konden het natuurlijk weer niet laten en namen ook wat kaasjes mee naar huis, zoals 'n heerlijke biologische blauwe geitenkaas van Bastiaansen. Verder vind je bij De Patissier van Oegstgeest quiches, pasteitjes en andere delicatessen als jam, dressings, olijfolie, goede chocolade, heerlijke broden en verse fruitsapjes.

Heerlijke kazen en broden


Of je nu van zoet of hartig houdt, De Patissier van Oegstgeest heeft voor elk wat wils en is de ultieme verwenwinkel voor de echte levensgenieter!

De Patissier van Oegstgeest
De Kempenaerstraat 37
2341 GG Oegstgeest
071-5283212
www.depatissier.nl

5 opmerkingen:

  1. Ha, wat cool die macarons taart! Ik ben dol op macarons, helaas zijn ze vrij prijzig. Vooral de roos-framboos macarons lijken me erg lekker. Hmm.. toch maar eens een keertje die kant op dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk verslag. Ik ga daar ook maar eens heen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja ik ga daar dus niet heen..dan in mijn dromen te evr weg.Paradijs mist.Heerlik ziet hete eruit:)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik woon niet ver van Oegstgeest, als ik in de buurt ben, ga ik zeker langs. Prettig weekend en geniet van het mooie weer.
    groeten, CAroline

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Roos: gaaf hè :-) Deze macarons zijn het zeker waard, ze zijn zó lekker!
    @Pauline: dank je wel! Het is echt 'n aanrader.
    @Dzoli: Nieuw-Zeeland is ook wel 'n beetje ver ;-)
    @Caroline: Rijswijk is stukken dichterbij dan Nieuw-Zeeland gelukkig ;-) Jij ook 'n goed & zonnig weekend!

    BeantwoordenVerwijderen