vrijdag 12 augustus 2011

Lime Bars


WARNING: dit recept bevat 'n heleboel suiker en heel veel roomboter!
Deze Lime Bars zijn 'n variatie op Lemon Bars en zijn lekker fris, zoet, tangy en gooey.


Wat heb je nodig voor de Lime Bars:

Voor de bodem:
220 gram bloem
80 gram poedersuiker
'n snufje zout
225 gram ongezouten boter, in blokjes (op kamertemperatuur)

Voor de limoenvulling:
30 gram bloem
1 theelepel bakpoeder
300 gram kristalsuiker
4 eieren, losgeklopt (op kamertemperatuur)
4 theelepels geraspte limoenschil
120 ml limoensap (3 à 4 limoenen)

extra poedersuiker voor garnering


Zo maak je de Lime Bars:

1. Verwarm de oven voor op 180 °C.
2. Vet een bakvorm van 33 x 23 x 5 cm in met een beetje boter en bekleed met 2 stukken bakpapier.
3. Zeef de bloem en de poedersuiker in een kom en meng er 'n snufje zout door. Mix de boter door het bloemmengsel met een vork of gebruik je handen en meng het geheel tot een kruimige massa. Verdeel het deeg over de bodem van de bakvorm. Druk het aan met je vingers of met de bolle kant van een lepel.
4. Bak de bodem in de voorverwarmde oven in zo'n 20 minuten goudbruin.
5. Maak ondertussen de limoenvulling. Zeef de bloem en bakpoeder in een kom en meng de suiker erdoor. Voeg de losgeklopte eieren, de limoenrasp en het limoensap toe en meng goed door elkaar met een garde.
6. Giet de limoenvulling over de gebakken bodem. Plaats de bakvorm terug in de oven en bak nog eens 20-25 minuten of totdat de zijkanten goudbruin zijn en de limoenvulling stevig is. Plaats de bakvorm op een rooster en laat het volledig afkoelen.
7. Til de Lime Bars met behulp van het bakpapier uit de bakvorm en snijd in vierkantjes. De Lime Bars zijn het lekkerst als je ze gekoeld eet. Bestrooi ze voor het serveren met poedersuiker (gebruik hiervoor een zeefje). Bewaar de Lime Bars in de koelkast; ze blijven zeker 2 à 3 dagen goed.


Bron: het recept voor deze Lime Bars is gebaseerd op het recept voor Lemon Bars van Bakerella, the Queen of Cake Pops. Ik heb hier en daar wel wat veranderd; zo heb ik de citroen vervangen door limoen, limoenrasp toegevoegd aan de vulling en nog 'n snufje zout door de ingrediënten voor de bodem gemengd.


5 opmerkingen:

  1. Ziet er feestelijk uit! Ik ben dol op limoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Kelly,
    Ik heb al eens lemon bars gemaakt. Zalig waren die. Dat zullen deze ook wel zijn.(het water loopt me door de mond als ik ze zie ;-) Ik ben dol op de fris-zure smaak van citroen en limoen!
    Fijn weekend, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hmmmm als deze lime bars even lekker zijn als lemon bars dan wil ik graag nu een stukje :). Leuke vrolijke foto ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik maak citroen bars maar nog nooit met lime.Goed idee;)

    BeantwoordenVerwijderen