vrijdag 5 augustus 2011

Hartige taart met geitenkaas, rode ui en aubergine

Aan de semi-zongedroogde tomaatjes is duidelijk te
zien dat mijn oven voorin een hot spot heeft ;-) 

Ik ben gek op de combinatie geitenkaas en rode ui. Beide ingrediënten heb ik gebruikt voor deze Hartige taart. Je kunt de rode ui voor de Hartige taart gewoon even glazig bakken, maar nog lekkerder is om de ui te karameliseren in bruine suiker en balsamicoazijn. Dit geeft de taart een heerlijke, ietwat zoetige smaak.


Wat heb je nodig voor de Hartige taart:

olijfolie
2 middelgrote rode uien
2 eetlepels bruine basterdsuiker
2 eetlepels balsamicoazijn
1 aubergine
5 plakjes Koopmans Deeg voor Hartige taart (diepvries)*
150 ml volle melk
50 ml ongeslagen room
4 eieren
zout
peper
100-125 gram zachte geitenkaas
helft van 1 potje semi-zongedroogde tomaatjes (AH Excellent)
75 gram geraspte kaas
250 gram cherrytomaatjes
verse basilicum
2 eetlepels pijnboompitten


Zo maak je de Hartige taart:

1. Snijd de rode uien in (halve) ringen. Verwarm 'n beetje olijfolie in een koekenpan en fruit hierin de ui glazig op laag vuur. Voeg 2 eetlepels bruine basterdsuiker toe en laat de ui even karameliseren. Na 2 minuten kun je de 2 eetlepels balsamicoazijn erbij doen. Laat dit nog 5 minuten karameliseren en roer af en toe even door.
2. Snijd de aubergine in dunne, ronde plakjes. Bestrijk de aubergine met olijfolie (gebruik hiervoor eventueel een beetje van de olie van de semi-zongedroogde tomaatjes). Grill de plakjes aubergine even kort in een grillpan.
3. Plaats een rooster iets onder het midden van de oven en verwarm de oven voor op 180°C (hetelucht). Laat de deegplakjes 5 à 10 minuten ontdooien.
4. Klop ondertussen de melk en room luchtig met een garde. Klop de eieren los en meng deze door het melkmengsel. Voeg zout en peper naar smaak toe.
5. Vet een springvorm van 22-25 cm Ø in en bekleed deze met de ontdooide deegplakjes. Verdeel nu de gekarameliseerde rode ui over de deegbodem. Leg hierover de plakjes gegrilde aubergine. Brokkel vervolgens de geitenkaas over de aubergine.
6. Snijd de (helft van 1 potje) semi-zongedroogde tomaatjes in reepjes (laat ze eerst even uitlekken op keukenpapier) en verdeel over de hartige taart. Strooi de geraspte kaas eroverheen. Was en halveer vervolgens een aantal cherrytomaatjes en leg deze, met de gesneden kant naar boven, in een cirkel op de geraspte kaas. Leg in het midden van de hartige taart wat verse basilicumblaadjes. Schenk nu het melkmengsel over de taartvulling en garneer de hartige taart met de pijnboompitjes.
7. Bak de hartige taart in 35-45 minuten gaar en goudbruin.


Garneer de Hartige taart met extra basilicumblaadjes en serveer er een lekkere salade bij met de rest van de cherrytomaatjes en nog wat extra geroosterde pijnboompitjes.

* Deze Hartige taart maakte ik met (diepvries) deegplakjes voor Hartige taart van Koopmans. Ik had dit nog niet eerder gebruikt en was benieuwd naar de smaak. In combinatie met de andere ingrediënten was het deeg prima, maar los smaakte het niet echt geweldig − nu moet ik wel toegeven dat ik vrij kritisch ben ;-). De volgende keer gebruik ik liever bladerdeeg (dat smaakt in principe altijd goed) of maak ik het deeg zelf.


Geniet van je weekend!

8 opmerkingen:

  1. Wat ziet je taart er heerlijk uit! Deze ga ik zeker ook eens maken. Gebruik jij soms de hete lucht stand van je oven? Dat deed ik eerst namelijk ook en dan krijg je dat één kant van je taart te bruin wordt. Ik had twee jaar geleden een nieuwe oven en toen zei de Siemens monteur mij dat je de hetelucht alleen moet gebruiken als je twee dingen tegelijk (in twee lagen) in je oven zet. Later las ik ook nog dat gebak uitdroogt van hete lucht, vandaar dat ik tegenwoordig alleen nog maar de stand boven-en onderwarmte gebruik.
    groeten, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik gebruik ook hetelucht oven en heb nooit problemen ermee.Maar de temperatuur moet altijd lager zijbn dan bij klasiek bakken.De taart ziet er met deze vulling fantastisch uit.Ik ben gek op geiten kaas en maak die ook zelf thuis;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Caroline: dank je wel! Ik heb 'n hetelucht oven met vrij beperkte mogelijkheden waardoor ik helaas niet kan kiezen voor boven-en onderwarmte :-(. Gelukkig gaat het altijd goed, op een paar donkerdere semi-zongedroogde tomaatjes na. Moet zeggen dat de tomaatjes in het echt ook niet zo donker waren als op de foto en ze smaakten verder prima!
    @Dzoli: dank je. Wow: wat heerlijk dat je zelf geitenkaas maakt! Lucky you ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Kelly,

    Mmmm! Hartige taarten zijn zo lekker! En net als jij, vind ik de combinatie van geitenkaas en rode ui heerlijk. :)

    I'll give this recipe a try sometime. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Paola: dank je wel! Leuk je hier te zien op m'n blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er geweldig uit, ga het recept vanavond uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk! Wij hebben zitten smullen :) deze gaan we zeker nog een x maken

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze taart is bij ons al geruime tijd een topper als we met de hele familie bij elkaar zijn. Makkelijk voor te bereiden, erg lekker, alhoewel ik wat meer uien en suiker toevoeg en een frisse groene slade erbij, klaar!

    BeantwoordenVerwijderen